Avtor: župnik Objavljeno: 12. 02. 2023

Petja in glasba

Ni slovesnega bogoslužja brez petja in glasbe, vendar je za cerkveno petje potrebno več, kot le tehnično pravilno zapeti melodijo, saj kot pravi sveti Avguštin, kdor poje dvakrat moli. Zato pri bogoslužju ne samo čakamo in poslušamo kaj bodo zapeli pevci, ampak tudi sami pojemo. Predvsem takrat, ko pesem znamo ali pa je na platnu besedilo in tako nimamo izgovora, da ne znamo besedila. In kako lepo je slišati, ko zapoje celotna cerkve.

Petje nas tudi na nezavedni ravni usmeri k globljemu dojemanju celotnega bogoslužja. Našo dušo pripravlja na duhovno srečanje s Stvarnikom in v nas se razodeva tista prvotna harmonija, ki jo je Bog postavil v naše življenje še pred grehom. V Svetem pismu na več mestih zasledimo pesmi kot izraz odnosa do Boga in tudi vzpodbude za petje, denimo v pismu Kološanom »naj skupno pojejo psalme, hvalnice in duhovne pesmi (prim. Kol. 3,16)«. Cerkvena glasba ima tako poseben namen, zato je potrebno slediti tudi določenim usmeritvam. Ni vsaka melodija in tudi ne vsaka vsebina pesmi primerna za bogoslužno rabo, saj ne razodevajo vse pesmi potrebne resničnosti. Posebej pri sveti maši je potrebno, da sledimo tem pravilom, saj je mašna daritev največja dragocenost, prav tako pa tudi pri ostalih obredih Cerkve. Cerkveni obredniki spodbujajo, da oblikujemo pesmi skladno z narodnim značajem in Slovenci smo pri tem resnično bogati. Cerkev pa nas spodbuja, da se poslužujemo tudi gregorijanskega korala, ki je izvirno za latinsko bogoslužje, kateremu pripadamo po obredu svete maše. Lahko se dodaja tudi ostalo večglasno petje in glasbila, če le ustrezajo duhu bogoslužnega opravila ter spodbujajo k sodelovanju vse ljudi. Prav tako nas Cerkev vabi, da verniki znajo vsaj kakšno latinsko pesem, mašne dele in očenaš, da se lahko vedno vključimo v bogoslužje drugih narodov in tudi mi damo možnost morebitnim gostom naše vere, ki prihajajo od drugod. 

Potrebno je, da pri obredih uporabimo primerno cerkveno pesem, in ne tiste, ki mogoče ustreza trenutni modi ali okusu posameznika. Čeprav si nekdo želi slišati neko pesem in je besedilo lepo, še ne pomeni, da je pesem primerna za bogoslužje. Velikokrat se zgodi, da si posebej pri porokah in deloma tudi pri pogrebih zaželijo neko pesem. Če pesem govori o ljubezni, še ne pomeni, da je primerna za petje v cerkvi. Cerkvena poroka ali pogreb ni privatno dejanje dveh oseb, svojcev ali želja posameznika, četudi tega ni več med nami. To je delo Cerkve, ki se s svojimi otroki veseli in žaluje na spoštljiv način ter kaže, da smo vsi člani iste družine.